L’objectiu d’enregistrar una marca és diferenciar els productes i serveis d’una empresa als d’una altra.
Poden constituir una marca les paraules (marca verbal), els signes figuratius (logotips blanc i negre o color), les combinacions de tons i colors.
La durada del registre d’una marca és de deu anys.
Quan s’enregistra una marca s’adquireix un dret de propietat sobre la mateixa per als productes i/o els serveis que s’especifiquen.
La documentació i les dades necessàries per poder sol·licitar un registre són:
Nom i cognoms si és una persona física o denominació social complerta i forma jurídica si és una persona jurídica.
Si és persona física: estat del qual el dipositant és nacional, està domiciliat i estat on té establiment industrial o comercial efectiu i real. Si és persona jurídica la nacionalitat es canvia per la legislació sota la qual s'ha constituït.
Adreça del dipositant.
Núm. del producte o servei equivalent segons la classificació del tractat de Niça, en cas de no trobar alguna classe es pot consultar la classificació Ompa.
Marca verbal: especificar les paraules exactes que es volen registrar.
Marca gràfica (logo b/n o color): és necessari tenir el disseny en suport informàtic.
Marca color: descripció dels colors utilitzats segons la seva definició de quadricromies (% cyan, %magenta, % groc, % negre). Es pot definir textures i acabats.
Marca tridimensional: s'ha d'especificar que ho és i es pot representar amb varies vistes (màxim 6).
Poder general pels registres presents i futurs del titular o poder específic per registres concrets. Aquests poders no han d’estar signats davant notari.
Les marques caduquen cada deu anys, les renovacions es poden efectuar durant els sis mesos anteriors a la seva caducitat.
Període de Gràcia: s’anomena Període de Gràcia els 6 mesos posteriors a la caducitat durant els quals es pot sol·licitar la renovació d’una marca pagant la corresponent quota addicional a l‘Ompa.
El titular d’una marca pot renunciar en qualsevol moment a dit registre.
El registre de marca pot ser cedit amb tots o amb part dels productes i/o dels serveis pels quals està registrada.
El titular d’una marca pot canviar les dades del nom i l’adreça que figuren al seu registre en el moment que desitgi.
Mitjançant la concessió de llicència es dóna permís per utilitzar una marca sense ser el titular a través d’un contracte.
Tota pignoració ha de fer-se per escrit i l'han de signar les parts contractants.
Es poden demanar a l’Ompa recerques als dossiers de marques i còpies certificades d’inscripcions de registres.
Per qualsevol marca que vulguem enregistrar que contingui un “signe d’estat”, és necessari presentar una sol·licitud a Govern perquè ens autoritzi a utilitzar-lo:
Es consideren signes d’estat:
L'escut d'Andorra, la bandera d’Andorra, el nom principat d’Andorra, la forma abreujada dels noms Principat, Andorra, And.
La imitació del nom: andor (prefix o sufix), and (prefix o sufix), andorrana, andorranes, andorrà, andorrans, coprincipat.
Els noms: Govern, Govern d’Andorra.
Els adjectius: estatal, nacional, governamental, oficial.
Si Govern dóna una resolució favorable es pot procedir a la sol·licitud de registre de marca.
La utilització d'un nom de domini “.ad” comporta la utilització d'una forma abreujada del nom “Principat d'Andorra”, és a dir, la utilització d'un signe d'Estat.
Els dominis .ad es poden fer en base a una marca verbal o en base a un registre de comerç.
La durada dels dominis “.ad” és de dos anys, es poden renovar durant els tres mesos anteriors a la data de la seva caducitat.
Tramitem els registres de les seves marques als països de la Unió Europea o a qualsevol altre país.
La patent protegeix una invenció, impedint a tercers la utilització de la mateixa.
La durada d’una patent és de 20 anys. Per mantenir-la és necessari el pagament de les taxes anuals a partir de la seva concessió.
Obligatòriament: titulars que no tinguin ni domicili ni establiment a Andorra.
Voluntàriament: titulars amb domicili a Andorra.
Es dedueix el 50% de la quantitat pagada en concepte de despeses de tramitació i l’altre 50% es retornat.
L’Ompa té dos mesos a partir de la data de dipòsit per decidir si un signe pot constituir una marca.
Una marca col·lectiva és aquella que pot ser explotada per tota persona que respecti un reglament d’ús establert pel titular de registre de marca.